دکتر مجید استوار

پایگاه اطلاع‌رسانی

دکتر مجید استوار

پایگاه اطلاع‌رسانی

دکتر مجید استوار

دکتری علوم سیاسی در گرایش جامعه شناسی سیاسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران
مرکزی با معدل 18.29 طی دوره 1385 -89 و اخذ درجه عالی از رساله دکتری تحت عنوان
"نقش قدرت نمادین در پیروزی انقلاب اسلامی ایران" به استاد راهنمایی دکتر احمد نقیب زاده؛
- عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی رشت (از 1386 تا کنون)


111

مجید استوار امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت با اشاره به حمله عربستان به یمن اظهار کرد: از آغاز بحران منطقه‌ای تاکنون بسیاری از دولت‌ها در منطقه خاورمیانه با تغییر نظام مواجه بوده‌اند و عربستان و همپیمانان استکبار در منطقه به دنبال تامین منافع خود با تغییرات غیر همسو مخالفت کرده و در برخی از کشورها به دخالت مستقیم نظامی و ایجاد تنش روی آوردند.


وی دخالت نظامی در اعتراض‌های مردمی بحرین را نمونه‌ای از این تنش‌ها دانست و گفت: عربستان چنین اقدام‌هایی را نیز در کشورهای سوریه و عراق انجام داده است.

به گفته این استاد علوم سیاسی دانشگاه، عربستان با حمایت همه‌جانبه از جمله حمایت نظامی از گروه‌های تکفیری و داعش به فکر منفعت‌طلبی سیاسی و عقیدتی خود در منطقه است.

وی تصریح کرد: عربستان به سبب این نگرش و نگرانی از گسترش نفوذ تغییر رژیم در همسایگی خود در یمن با روی کار آمدن انصارالله مخالفت کرده و با نیروی نظامی وارد عمل شده است.

استوار ادامه داد: با توجه به تغییر رژیم‌های صورت گرفته در منطقه و تأثیرپذیری آنها از ایران و رقابتی که عربستان با کشور ما داشته و ترس از انتشار پیام انقلاب ایران در منطقه، تصمیم گرفت وارد عمل شود.

استاد علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت نتیجه این تنش و لشکرکشی نظامی را ناامنی بیشتر منطقه دانست و گفت: اکنون کشورهای غربی نیز شرایط دخالت نظامی و کمک به عربستان را در یمن نداشته و این لشکرکشی موجبات بی‌ثباتی منطقه را فراهم می‌کند و ایجاد چنین رقابت‌ها و تنش‌ها در منطقه به نفع هیچ گروه و کشوری نیست.

استوار به محکوم کردن این حملات از طرف عراق اشاره کرد و متذکر شد: پس از حضور گروه‌های تکفیری و داعش در کشورهایی مانند سوریه، عراق و لیبی اینگونه مسایل باید با گفت‌وگوی همه جانبه برطرف شود.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به بیانیه‌های سازمان ملل و سکوت بیشتر کشورها در مقابل این حمله نظامی تصور می‌شود منطقه در وضعیت بی‌ثباتی قرار گیرد و امیدواریم ایران با رایزنی و گفت‌وگو با همسایگان به ویژه عربستان بتواند از بی‌ثباتی و تنش بیشتر در منطقه جلوگیری کند.


لینک خبر 

خبرگزاری فارس 

صبح شفت 

۹۴/۰۱/۰۷