دکتر مجید استوار

پایگاه اطلاع‌رسانی

دکتر مجید استوار

پایگاه اطلاع‌رسانی

دکتر مجید استوار

دکتری علوم سیاسی در گرایش جامعه شناسی سیاسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران
مرکزی با معدل 18.29 طی دوره 1385 -89 و اخذ درجه عالی از رساله دکتری تحت عنوان
"نقش قدرت نمادین در پیروزی انقلاب اسلامی ایران" به استاد راهنمایی دکتر احمد نقیب زاده؛
- عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی رشت (از 1386 تا کنون)

۲ مطلب در خرداد ۱۳۸۹ ثبت شده است

در چند ماه گذشته که مشغول مطالعه و نوشتن هستم٬مطالب بسیار عبرت آموز از روند پیروزی انقلاب اسلامی ایران خواندم. بیش از ۲۰ کتاب خواندنی درباره خاطرات مسئولان سیاسی ایرانی و خارجی در خصوص مشی حکومت پهلوی مورد بررسی قرار گرفت.خاطرات هایزر٬ شوکراس٬آنتونی پارسونز٬سولیوان٬پرویز راجی٬برژینسکی٬مینو صمیمی٬اشرف٬شمس٬نراقی و کتابهای ماروین زونیس و بسیاری دیگر نمونه هایی از زوایای پنهان و تاریک سیاست و زندگی در عصر پهلویست که دوستداران تاریخ تحولات ایران و حتی هر ایرانی علاقه مند به ایران بایستی آنها را بخواند.

نتایج بسیاری از این مطالعات نصیبم شد که نوشتن و گفتن آنرا "این زمان بگذار تا وقت دگر"! امیدوارم با بررسی اسناد آزاد شده وزارت خارجه انگلیس (که توسط جناب آقای دکتر مجید تفرشی هر ساله رویت و در حد مقدورات منتشر می گردد) و ترکیب آن با مجموعه مطالعات دیگرم بتوانم تحلیل واقع بینانه ایی از فرجام رژیم پهلوی در سال ۱۳۵۷ شمسی ارایه دهم.

در هر صورت امروز ۲۹ خرداد سالروز وفات یکی از مهم ترین روشنفکران دینی این دیار دکتر علی شریعتی است.فردی که با ارایه تفسیری سمبولیک و شیعی از نمادهای دینی٬تز بازگشت به خویشتن و بومی گرایی را در دهه ۵۰ شمسی مطرح ساخت و با ارایه نمادهایی چون ابوذر٬شیعه علوی٬شهادت و فداکاری زمینه ساز نبردی سمبولیک در جامعه ایران شد. در این میان مشروح ترین حاملان این تفاسیر برای جامعه دینی ایران روحانیون بودند و در پیوندی تاریخی با روشنفکران مذهبی به مهم ترین عامل تغییر در جامعه مبدل شدند.

۳ نظر ۲۹ خرداد ۸۹ ، ۱۴:۱۴

مجله مهر نامه که سومین شماره آن به دست دستگاه عظیم گوتنبرگ به زیور چاپ در آمده است٬مطالب خوب و اندیشمندانه ایی را در حوزه علوم انسانی منتشر می سازد.

من علی رغم آنکه پیگیر جدی کتابها و اندیشه های سید جواد طباطبایی هستم و روش کار و دقت فکرشان را می ستایم نمی توانم دلخوری خویش از مشی استاد محترم در تهاجم به دیگر اندیشمندان را نادیده بگیرم.البته از نقد عریان کسانی که نابجا بر کرسی خرد نشسته اند و جاهلانه حکم دانایی صادر می نمایند هیچ زنگاری به دل و ذهن نمی گیرم،اما به نظرم در نقد روبهان عرصه فلسفه و اندیشه و روشنفکری دینی تندروی می شود.نقدهای سالهای گذشته بر سروش مشتی از خروار است که به نظرم سلاح نقدشان بس ناجوانمردانه سرد و سنگین بود.

مطالب ایشان در چند شماره مهرنامه خواندنی است و هم چنین نقدشان بر تارک افاضل علوم سیاسی.  در عین حال فراموش نکنیم هستند بسیار کسانی که در عرصه علوم سیاسی کار می کنند و متاعی نمی برند!

۲۵ خرداد ۸۹ ، ۰۸:۴۴