دکتر مجید استوار

پایگاه اطلاع‌رسانی

دکتر مجید استوار

پایگاه اطلاع‌رسانی

دکتر مجید استوار

دکتری علوم سیاسی در گرایش جامعه شناسی سیاسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران
مرکزی با معدل 18.29 طی دوره 1385 -89 و اخذ درجه عالی از رساله دکتری تحت عنوان
"نقش قدرت نمادین در پیروزی انقلاب اسلامی ایران" به استاد راهنمایی دکتر احمد نقیب زاده؛
- عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی رشت (از 1386 تا کنون)

عضو هیأت مدیره و مدیر شعبه لاهیجان و سیاهکل بنیاد توسعه گیلان گفت: بخش خصوصی و تولیدگران موتور محرک توسعه کشور هستند.
به گزارش "لاهیگ"، دکتر مجید استوار با بیان این مطلب در جشن عید غدیر خم که از سوی فعالان اتحادیه‌های کشت و صنعت چای در لاهیجان برگزار شد، با اشاره به نقش تولیدکنندگان و نهادهای صنفی در توسعه کشور اظهار کرد: بی‌شک یکی از علل گسترش نهادهای صنفی و تولیدی، جامعه است و به‌واقع مردم‌اند که سعی می‌کنند برای محل زندگی خود، مدرسه و نهادهای روزمره ارزش قائل شوند و با مشارکت در امور اجتماعی، در ساخت مدنی جامعه تأثیرگذار باشند.
وی سیاستگذاری درست را عامل گسترش نهادهای صنفی و مدنی در دنیا دانست و افزود: هر ‌کشوری بخواهد به توسعه برسد و مردم بانشاطی داشته باشد، سیاستگذاری‌های صحیح برای توسعه لازم دارد؛ سیاستگذاری‌ای که از روال ثابت و عقلانی برخوردار باشد. در کنارش اجماع نخبگان را می‌خواهیم؛ یعنی همه نخبگان معتقد باشند که توسعه اقتصادی و  فرهنگی باید شکل بگیرد. اگر در این‌باره اختلاف سلیقه پیش بیاید، بخش خصوصی و نهاد تولید متضرر می‌شود؛ در کنارش سطح اشتغال و شتاب اقتصادی کمتر می‌شود و نشاط  جامعه نیز کاهش می‌یابد.
این استاد دانشگاه با تأکید بر به‌کارگیری متخصصان امور و شایستگان بر مسند امور کشور، تشکیل قوه مقننه‌ای کارآمد با حضور نمایندگانی با پرنسیب و دانش سیاسی و بین‌المللی و برخورداری از تدبیر لازم برای ایجاد تحول در نهاد قانونگذاری به‌منظور کارآمدی بیشتر دولت را تسهیل‌گر توسعه همه‌جانبه کشور اعلام کرد.
استوار به نقش سیاست خارجی باعزت و تعامل‌گرا در توسعه کشور نیز اشاره کرد و گفت: کشوری که سیاست خارجی تنشزا را دنبال کند، قطعاً نه صادرات مناسبی به‌دست میآورد و نه وارداتی که منجر به توسعه کشور شود. سیاست خارجی توأم با حکمت، عزت و مصلحت در کنار اجماع نخبگان است که به کیفیت زندگی می‌انجامد و نشاط و شادابی را برای جامعه به‌دنبال می‌آورد.
وی با بیان این‌که ایرانیها سطح سواد و تحصیلات بالا و فرزندان باهوشی دارند، اما چرا 108 سال است به دنبال توسعه و رشد اقتصادی و قانون‌گذاری درست و زندگی مناسب هستند؟ چرا همواره از خود می‌پرسند، مالزی و ترکیه می‌توانند به توسعه دست پیدا کند، ولی ایران کمتر موفق بوده است؟ تصریح کرد: ایرانیها تجربه پیاده کردن سیاست‌های توسعه را ندارند. از این‌رو باید با کمک یکدیگر، ضمن اجماع سازی نخبگان، در تبدیل ایران به کارخانه تولیدی، سیاست‌های عقلانی در میدان توسعه را اجرایی و عملی کنیم. این کار نیازمند همت جامعه و دولت خواهد بود. در این صورت قطعاً از کیفیت زندگی برخوردار می‌شویم و تولیدکنندگان و کارآفرینان شتاب اقتصادی کشور را تسهیل خواهند کرد.

۹۴/۰۷/۱۱