دکتر مجید استوار

پایگاه اطلاع‌رسانی

دکتر مجید استوار

پایگاه اطلاع‌رسانی

دکتر مجید استوار

دکتری علوم سیاسی در گرایش جامعه شناسی سیاسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران
مرکزی با معدل 18.29 طی دوره 1385 -89 و اخذ درجه عالی از رساله دکتری تحت عنوان
"نقش قدرت نمادین در پیروزی انقلاب اسلامی ایران" به استاد راهنمایی دکتر احمد نقیب زاده؛
- عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی رشت (از 1386 تا کنون)

۱ مطلب در مرداد ۱۳۹۴ ثبت شده است

استاد علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت گفت: انگلیس و آمریکا کودتای ۲۸ مرداد را در ایران رقم زدند.
دکتر مجید استوار در گفت‌وگو با "کاسپین" با اشاره به کودتای ۲۸ مرداد اظهار کرد: بعد از اشغال ایران در سال ۱۳۲۰ و روی کار آمدن شاه جوان با دخالت‌های خارجی‌ها، طبیعتاً پاره‌ای منازعات داخلی در ایران شکل می‌گیرد.
وی با بیان این‌که شاه و حامیانش به‌دنبال کسب قدرت مطلق بودند، افزود: از سوی دیگر عده‌ای نیز به‌دنبال احیای قانون اساسی مشروطه بودند.
استاد علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت با اشاره به این‌که افرادی مانند قوام السلطنه و مصدق می‌خواستند شاه را وادار به قبول دموکراسی کنند، تصریح کرد: تلاش این افراد بی‌نتیجه ماند و از سوی دیگر، از اهداف بزرگ مشروطه، استقلال سیاسی ایران بود.
استوار دهه ۱۹۵۰ میلادی را دهه مطرح شدن مسأله استقلال و قیام جهان سوم علیه کشورهایی مانند انگلیس عنوان کرد و گفت: همزمان با دنیا، در ایران هم با بحث استقلال سیاسی مواجه شدیم و از دخالت‌های گاه و بی‌گاه قدرت‌های بزرگ آن زمان، از جمله انگلیس گلایه‌هایی مطرح می‌شد.
وی با تشریح نیروهای موجود در جریان تحقق کودتای ۲۸ مرداد اضافه کرد: دو نیروی داخلی با هدف استقرار دموکراسی و استقلال سیاسی در برابر رژیم پهلوی قد علم کردند.
استاد علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت با بیان این‌که رژیم پهلوی با نپذیرفتن این موضوع و با اتکاء به نیروهای خارجی تلاش می‌کند تحول‌خواهان داخلی را کنار بزند، افزود: مجموعه منازعات در این مسیر بود که قدرت‌های بزرگ، از جمله انگلیس و آمریکا با دخالت خارجی کودتای ۲۸ مرداد را در ایران رقم زدند.
استوار وجود برخی از عوامل داخلی را نیز در وقوع کودتای ۲۸ مرداد مؤثر دانست و خاطرنشان کرد: وجود اختلاف بین مخالفان شاه و نبود همدلی، زمینه‌های لازم برای دخالت قدرت‌های خارجی در امورات کشور را فراهم آورد.

۲۸ مرداد ۹۴ ، ۱۵:۱۷