دکتر مجید استوار

پایگاه اطلاع‌رسانی

دکتر مجید استوار

پایگاه اطلاع‌رسانی

دکتر مجید استوار

دکتری علوم سیاسی در گرایش جامعه شناسی سیاسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران
مرکزی با معدل 18.29 طی دوره 1385 -89 و اخذ درجه عالی از رساله دکتری تحت عنوان
"نقش قدرت نمادین در پیروزی انقلاب اسلامی ایران" به استاد راهنمایی دکتر احمد نقیب زاده؛
- عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی رشت (از 1386 تا کنون)

وقایع محیط زیستی یکی از ویژگی های جدا نشدنی زندگی آدمیان در عصر حاضر شده است که در کشورهایی همچون ایران با شرایط دردناک مضاعفی روبروست.  ریخت و پاش انبوه زباله های پلاستیکی و تجزیه ناشدنی بسیاری از هم وطنانمان در طبیعت گویای بی توجهی آنها به محیط زیست است که متاسفانه روز به روز در حال ازدیاد می باشد. این مساله بیش از آنکه به دولت برگردد به رفتار شناسی ما ایرانیان مرتبط می شود که از ابعادی جامعه شناسانه و روانشناسانه برخوردار است و بایستی به طور مجزا آن را بررسی کرد.

اکنون در این نوشتار کوتاه بنا ندارم که به این بی اخلاقی های بعضی از هم وطنانم بپردازم. بلکه می خواهم از رنج بخشی از هم وطنانم که درشرایط محیط زیستی بکر و استثنایی و در عین حال سخت زندگی می کنند سخن بگویم. از هموطنانم در شهر تاریخی دیلمان و روستاهای اطراف آن.

جدا از سختی معیشت این عزیزان که از راه کشاورزی و بعضاْ دامداری پراکنده تامین می شود این روستاییان زحمت کش دو سالی است که با تهاجم حیرت انگیز صدها هزار و به واقع میلیونها ملخ مواجه هستند که به محصولات کشاورزی آن ها آسیب فراوانی می زند. طی چند روز گذشته این عزیزان زحمت کش را درمانده دیدم که با سم پاشی های مقطعی در صدد ممانعت از رشد بچه ملخ های بجا مانده از سال گذشته هستند. با گشت و گذاری در کوههای اطراف فاجعه را بسیار عمیق یافتم. انبوهی از صدها هزار ملخ های ریز و سیاه که به شدت در حال رشد و آسیب به این خطه از دیار تاریخی، کوهستانی و زیبای شمال ایرانند. این منطقه تاریخی که به لحاظ گردشگری در همه فصول از زیبایی منحصر به فردی برخوردار است مورد بی توجهی کارشناسان محیط زیست و مسئولان دولتی مواجه شده است. به نظر می رسد لازم است اولاْ آموزش های لازم به روستاییان عزیز در برخورد با این موضوع مد نظر قرار گیرد و کارشناسان میهن عزیزمان نیز علت شیوع این واقعه را تبیین نمایند.

آسیب به محصولات کشاورزی این منطقه به تمامی وجوه زندگی دیلمانیان آسیب می زند و راه مهاجرت و رها کردن زندگی پیش روی را برای جوانان این دیار فراهم می کند. افزایش امکانات و ایجاد جاذبه های درآمدی و اشتغال در صنایع گردشگری همه و همه در گرو حل مشکلات کوچک و به ظاهر پیش پا افتاده ای است که از دید بسیاری پنهان است.

۹۱/۰۳/۱۵