دکتر مجید استوار

پایگاه اطلاع‌رسانی

دکتر مجید استوار

پایگاه اطلاع‌رسانی

دکتر مجید استوار

دکتری علوم سیاسی در گرایش جامعه شناسی سیاسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران
مرکزی با معدل 18.29 طی دوره 1385 -89 و اخذ درجه عالی از رساله دکتری تحت عنوان
"نقش قدرت نمادین در پیروزی انقلاب اسلامی ایران" به استاد راهنمایی دکتر احمد نقیب زاده؛
- عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی رشت (از 1386 تا کنون)


شاه


مجید استوار  صبح امروز در گفتگو با خبرنگار فارس در رشت با بیان اینکه اتفاقات سال های 1357 غیر قابل پیش بینی بود، اظهار کرد: : هیچ کدام از نهاد های امنیتی داخلی و خارجی انقلاب ملت ایران را  پیش بینی نکرده بودند.


وی با بیان اینکه  اقتصاد ایران طی ابتدای دهه 50 شمسی به علت رشد قیمت نفت در شرایط  مناسبی قرار داشت؛ افزودند: علت اصلی شکل گیری انقلاب اسلامی در روحیه خاص  ملت ایران نهفته هست.روحیه ای که از ابعاد تاریخی و نمادین برخوردار است و در بزنگاه های تاریخی تحول آفرین می شود.


مدیر گروه علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت با بیان اینکه از منظر جامعه شناسی سیاسی، چرایی شکل گیری وقایع انقلاب به سال های پیش از سال 57 شمسی بر می گردد، تصریح نمود: حس حقارت عمومی احساسی فراگیر بود که جامعه ایرانیان در آن سالها آن را تجربه می کرد.


استوار با بیان اینکه جامعه ایرانی از سال 1350 در حال تغییر بود، تصریح نمود: این تغییرات در سبک زندگی و تفکر را می توانیم در لابلای نوشته ها، ادبیات، سینما و آثار نخبگان و اندیشمندان و مبارزان به وضوح دید.


وی با بیان اینکه رفتار های آن زمان حکومت باعث ایجاد روحیه حقارت در بین توده ها ی مردم شده بود گفت: این حقارت عمومی  صرفا اختصاص به توده ها نداشت بلکه در عرصه فکر و نظر و اندیشمندان را نیز در بر می گرفت.


استاد علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه در سالهای قبل از  انقلاب شکاف میان نخبگان فکری و حکومت عمیق تر شد،گفت:  رژیم پهلوی علاوه بر آن  دچار شکاف طبقاتی، اقتصادی ، سنت و تجدد شده بود که این وضعیت رژیم را با بحران مضاعف روبرو ساخت.


وی ادامه داد : وقتی این شکاف ها در جامعه  زیاد شد طبیعتا جامعه با شرایطی مواجه گشت که آن را می توان احساس حقارت  عمومی در بین توده ها ی مردم و علما و اندیشمندان نماید .


این استاد دانشگاه همچنین از نشست های محمد رضای پهلوی با مشاوران خود  برای جلوگیری از وضع موجود آن زمان گفت و افزود : در آبان و آذر 1357 محمد رضا پهلوی با برخی از مشاورین حکومت جلساتی را برگزار می کنند و از همه سئوال می پرسد که چرا ملت یک صدا مرگ بر شاه می گویند؟


وی ادامه داد: برخی از مشاورین وی (که اسناد صحبت هایشان هم موجود است) اینگونه پاسخ داده اند که شما (محمد رضا پهلوی ) به نماد ایجاد حقارت و مخالفت ملت ایران تبدیل شده اید.


به لحاظ تاریخی نیز مردم، شاه را به یزید زمان بازنمایی می کردند و او را حاکمی ظالم و مغرور می دانستند.


وی فرار محمد رضا پهلوی را از ایران به دنبال فشار های زیاد مردم که در پی خواست های مکرر علماء و دیگر مبارزین قیام کرده بودند دانست و تصریح نمود : محمد رضا پهلوی  به هیچ وجه راضی نبود که کشور را ترک کند بلکه  فشار مردم و فروپاشی روانی او در کنترل اوضاع باعث شد که فرار نماید .


این استاد دانشگاه خاطر نشان کرد : حکومت پهلوی به تغییرات سطوح زیرین جامعه بی تفاوت بود و مشروعیت خود را به مرور از دست داد. به همین سبب دولتها باید مرتب در صدد مشروعیت سازی باشند و با توجه به تغییرات زمانه، نمادهای مشروعیت آفرین بیافرینند و نوآوری کنند. 


لینک خبر در خبرگزاری فارس 


 باز نشر شده در سایت های 

دیار باران  املش ما  ؛ پیام بشرویه ؛ صبح شفت  ؛ عصر زنجان 




۹۳/۱۰/۲۶